Verkkolaskulaki 1.4.2020

Kategoriat Ohjelmistot
Avainsanat verkkolasku

Huhtikuun alusta 2020 voimaan tuli laki, jonka perusteella yritys voi vaatia toiselta yritykseltä laskuja verkkolaskuina. Käytännön vaikutuksia varmasti tulee olemaan, että osa yrityksistä kieltäytyy maksamasta laskua, jos se ei tule verkkolaskuna. Huhtikuusta 2019 alkaen laki on jo koskenut julkishallinnon yrityksiä.

Mikä on verkkolasku?

Verkkolaskulla tarkoitetaan laskua, joka on laadittu, siirretty ja vastaanotettu rakenteisessa sähköisessä muodossa mahdollistaen sen automaattisen käsittelyn. Sähköpostilla lähetetty pdf-lasku ei ole verkkolasku.

Hyväksytyt verkkolaskuformaatit ovat:

  • TEAPPSXML 3.0 tai Finvoice 3.0
  • EU:n sähköisen laskutuksen standardien mukainen
  • Kansainväliset verkkolaskuformaatit UBL ja CII

Netvisor ja Procountor esimerkiksi tukevat näistä ensiksi mainittuja kotimaisia standardeja.

Verkkolaskun hyödyt

Verkkolaskutus on keksintönä jo vanha. Silti se ei vielä ole arkipäivää läheskään kaikille toimijoille.  Valtionhallinto on päättänyt vauhdittaa kehitystä säätämällä lain, koska taloushallinnon automaation yksi olennainen osa on verkkolasku. Verkkolaskun hyödyt ovat kiistattomat ja laskujen käsittelyä voi automatisoida. Netvisorissa esimerkiksi on työkaluja ostolaskujen automaattiseen käsittelyyn, joilla laskun voi käsitellä sääntöpohjaisesti maksuun asti.

Lisäksi verohallinnon kaavailemat tulevat muutokset alv-ilmoittamiseen tietosisällön tarkentamiseen tarvitsevat tuekseen verkkolaskutuksen, jotta tiedot pystytään toimittamaan verottajalle oikein.

  • Verkkolaskutus on kirjepostitusta halvempaa
  • Laskut menevät nopeammin ja varmemmin perille, saat rahasi nopeammin

Verkkolaskuosoitteita voi hakea täältä:

www.verkkolaskuosoite.fi

Verkkolaskutus Netvisorissa

Netvisorin Basic-paketin hinta lähtee 15 e / kk + transaktiomaksut. Modernien ja tehokkaiden taloushallinnon työkalujen käyttäminen ei ole enää hinnasta kiinni. Kerromme lisää Netvisorista täällä.

Poikkeuksia verkkolaskujen vaatimuksesta

Aivan pienimmät mikrotykset on jätetty toistaiseksi vielä vaatimuksen ulkopuolelle.

  • Alle 10.000 euroa vuodessa liikevaihtoa tekevät yritykset.
  • Sekä vain kuluttajien kanssa kauppaa tekevät yritykset.

Lakihankintayksiköiden ja elinkeinonharjoittajien sähköisestä laskutuksesta.

Ota yhteyttä, niin laitetaan taloushallinnon työkalut kuntoon yrityksellesi!