Autoetu yrittäjälle – onko siinä järkeä?

By 15/10/2018 Yleinen

Onko autoedussa järkeä yrittäjälle? Mitä vapaa autoetu ja käyttöetu tarkoittaa? Mitä kuluja autoilusta voi firman piikkiin laittaa? Autoetu varmasti kuulostaa houkuttelevalta  ajatukselta: firman piikkiin voi hankkia kivan kärryn ja kaikki autoilusta koituvat kulut saa yrityksen piikkiin. Verottajan koura kuitenkin kahmaisee osansa aina välistä ja autoedussa ei aina ole järkeä. Kirjoituksessa käsitellään osakeyhtiön omistajayrittäjän näkökulmasta autoetua ja toisaalta, milloin työntekijälle kannattaa tarjota autoetua. Toiminimiyrittäjää nämä eivät kosketa, koska toiminimi ei voi tarjota autoetua yrittäjälle.

Karkeana nyrkkisääntönä voi pitää, että jos autolla ajot koostuvat lähinnä yksityisajoista voi autoetu olla järkevä. Toisaalta taas jos ajat 30 000 kilometriä vuodessa työajoja ja yksityisajot jäävät vähäiseksi, saat kilometrikorvauksilla katettua käytännössä auton kulut. Auton iällä on myös väliä, vanhemassa autossa pääomakulujen osuus ei ole niin suuri, mutta luontaisedun verotusarvo ei vuosien myötä tipu määräänsä enempää.

Miten autoetu muodostuu?

Yrittäjän tai työntekijän käyttäessä yrityksen omistamaa autoa yksityisajoihin, muodostuu hänelle autoetu. Yksityisajoksi katsotaan myös asunnon ja työpaikan väliset matkat. Eli jos nappaat firman pihasta pakun, ajat sillä töiden jälkeen kotiin ja käyt ruokakaupassa, niin sinulle muodostuu autoetu. Verotarkastuksen sattuessa kohdalle verotarkastajat ovat kiinnostuneita yhtiön omistamien autojen käyttöpolitiikasta. Jos omistamasi yritys esimerkiksi omistaa pakettiauton ja et henkilökohtaisesti omista ollenkaan autoa, niin ei sitä usko yksikään verotarkastaja, että firman pakettiautoa ei käytetä henkilökohtaisiin ajoihin. Yrityksen omistamat henkilöautot kiinnostavat verotarkastajia vielä enemmän kuin pakettiautot, jos henkilöautosta ei muodostu kenellekään luontaisetua.

Autoedun arvo määräytyy auton ikärymän mukaan, joka määritetään auton käyttöönottopäivästä kun auto on uutena ostettu. Ikärymiä on kolme kappaletta, A, B ja C, joista jäljempänä lisää. Käytettynä maahantuodun auton ikäryhmä määritetään samalla tavalla. Verohallinto vahvistaa vuosittain ikäryhmät luontoisetupäätöksessä, esimerkiksi vuoden 2018 luontoisetupäätöksen löydät tästä linkistä.

Autoedun arvo vahvistetaan auton uushankintahinnasta ja se jakautuu perusarvoon ja käyttökustannuksiin. Käytettynä ostetulle autolle käytetään myös auton alkuperäistä uushankintahintaa, eli mitä auto maksoi ihan uutena. Vanhoja hinnastoja voi tiedustella auton maahantuojalta. Näistä tiedoista saattaa joskus joutua jopa maksamaan. Jos automallille ei ole suositushintaa, käytetään lähinnä vastaavan auton hintaa.

Esimerkiksi, jos hankit työsuhdeautoksi vuoden 2012 mallia olevan auton, täytyy vuoden 2012 hinnasto kaivaa jostain esiin ja laskea luontaisetu 2012 hinnaston pohjalta.

Vapaa autoetu

Vapaa autoetu on kyseessä, kun työnantaja suorittaa kaikki autosta johtuvat kustannukset. Eli polttoaineet, huollot, autovero, vakuutukset jne. Kulut ovat yritykselle vähennyskelpoisia menoja tuloverotuksessa, arvonlisäveroa ei kuitenkaan saa kuluista vähentää. Myöskään kilometrikorvauksia ei voida auton käytöstä yrittäjälle/työntekijälle maksaa, koska yritys maksaa kaikki autoilun kulut.

Käyttöetu

Auton käyttöedussa yrittäjä/työntekijä vastaa itse ainakin auton polttoainekuluista. Käyttöedussa yrittäjälle/työntekijälle maksetaan korvausta työajoista auton polttoainekuluista laadittua matkalaskua vastaan. Vuonna 2018 korvaus on 10 senttiä kilometriltä. Polttoainekulua ei ole dieselvero käyttöetuautosta, eli yritys voi maksaa käyttöetuauton dieselveron.

Autoedun luontaisedun määrän laskeminen

Uutena ostetun auton vapaan autoedun tai käyttöedun euromäärän näet yleensä suoraan auton maahantuojan julkaisemasta hinnastosta. Alla on vuoden 2018 osalta listaus autoedun ikäryhmistä. Verohallinto vahvistaa vuosittain nämä arvot luontoiseduista. Käytännön esimerkkejä luontoisedun laskemisesta Verohallinnon luontoisedut verotuksessa ohjeesta.

Esimerkiksi hankit vuonna 2012 käyttöönotetun silloin 40 000 euroa uutena maksaneen auton. Oletetaan, että autossa ei ole 850 euron ylittäviä lisävarusteita. Auton uusihankintahinnasta vähennetään kaavamaisesti 3 400 euroa. Vapaan autoedun arvo on 35 600 euroa x 0,9% = 320,00 euroa kuussa (pyöristetään alaspäin lähimpään kymppiin) + 285 euroa = 605,00 euroa kuukaudessa, joka lisätään palkkaasi.

Sillä ei ole mitään merkitystä mitä maksoit nyt vuonna 2018 autosta kun ostit sen käytettynä, koska luontoisetuarvoa laskettaessa käytetään uushankintahintaa. Kannattaa kysyä automyyjältä kauppaa tehdessäsi, että saako hän hankittua sinulle kaupanpäällisiksi hinnaston, mistä selviää auton uushankintahinta.

a) Ikäryhmä A (vuosina 2016 – 2018 käyttöönotetut autot)

Vapaa autoetu:

Edun arvo kuukaudessa on 1,4 % auton uushankintahinnasta lisättynä 255 eurolla tai 17 sentillä kilometriltä.

Auton käyttöetu:

Edun arvo kuukaudessa on 1,4 % auton uushankintahinnasta lisättynä 105 eurolla tai 7 sentillä kilometriltä.

b) Ikäryhmä B (vuosina 2013 – 2015 käyttöönotetut autot)

Vapaa autoetu:

Edun arvo kuukaudessa on 1,2 % auton uushankintahinnasta lisättynä 270 eurolla tai 18 sentillä kilometriltä.

Auton käyttöetu:

Edun arvo kuukaudessa on 1,2 % auton uushankintahinnasta lisättynä 120 eurolla tai 8 sentillä kilometriltä.

c) Ikäryhmä C (ennen vuotta 2013 käyttöönotetut autot)

Vapaa autoetu:

Edun arvo kuukaudessa on 0,9 % auton uushankintahinnasta lisättynä 285 eurolla tai 19 sentillä kilometriltä.

Auton käyttöetu:

Edun arvo kuukaudessa on 0,9 % auton uushankintahinnasta lisättynä 135 eurolla tai 9 sentillä kilometriltä.

Täyssähköautosta saa alennusta autoedun määrästä. Hybridiautot eivät ole yhtä kuin täyssähköautot, eli auton käyttövoimana täyssähköautossa on vain sähkö. Vapaassa autoedussa perusarvoon lisättävästä käyttökustannusten osuudesta vähennetään 0,08 euroa kilometriltä tai 120 euroa kuukaudessa, jos auton ainoa mahdollinen käyttövoima on sähkö.

Autoetulaskuri

Verohallinto ylläpitää autoetulaskuria, jolla voit laskea vapaan autoedun tai käyttöedun arvon. Laskentaa varten tarvitse auton uushankintahinnan ja käyttöönottovuoden. Linkki Verohallinnon autoetulaskuriin.

Autoetu ja verosuunnittelu

Mikäli ajat autoetuautolla yksityisajoja alle 1500 kilometriä kuussa / 18 000 kilometriä vuodessa, niin tällöin kannattaa käyttää kilometrikohtaista arvoa kaavamaisen euromäärän sijaan. Tämä edellyttää tarkan ajopäiväkirjan pitämistä työsuhdeauton kilometreistä, jossa toki on oma hommansa. Jos et jaksa ajopäiväkirjaa pitää, niin tällöin voi käyttää kaavamaista euromäärää.

Toisaalta mikäli luontaisetuautolla ajetaan työajoja yli 30 000 kilometriä vuodessa, niin autoedun perusarvo on 80%. Tähänkin on syytä olla jonkunlaista näyttöä vaikkapa tuon ajopäiväkirjan muodossa.

Esimerkiksi Antti Yrittäjä ajaa edellä mainitulla vuoden 2012 ikäryhmän C autolla 1000 kilometriä kuussa yksityisajoja ja hänellä on vapaa autoetu. Tällöin voidaan käyttää kilometrikohtaista arvoa. Antin luontoisetu on tällöin 320 euroa + 1000 km x 0,19 snt / kilometri eli 190 euroa. Vapaan autoedun luontoisetu on tällöin Antin osalta 510 euroa kuukaudessa edellä mainitun 605 euron sijaan.

Autoetu yrittäjälle – kannattaako autoetu?

Muutamia pointteja milloin yrittäjän kannattaa harkita autoetua:

  • Ajat lähinnä yksityisajoja alle 18 000 km vuodessa.
  • Et jaksa pitää ajopäiväkirjaa ja laatia matkalaskuja omalla autollasi tekemistäsi ajoista. Vapaassa autoedussa ei tarvitse miettä matkalaskujen laatimista, sen kun ajat menemään.
  • Maksat itsellesi korkeaa palkkaa ja veroprosenttisi on korkea. Nyrkkisääntönä voi pitää, että mitä kovempi vero%, sitä kannattavampia luontaisedut ovat. Ilman luontaisetua maksaisit edun kustannukset nettopalkastasi, mistä verottaja on vienyt välistä ison siivun.
  • Auton hinta ja ylläpitokulut ovat korkeat.

Milloin autoedussa ei välttämättä ole järkeä:

  • Ajat paljon työajoja, mutta vähän yksityisajoja. Työajoista voit nostaa kilometrikorvauksia verovapaana, jos jaksat laatia matkalaskut ajoista. Esim 25 000 kilometriä vuodessa x 0,42 = 10 500 euroa / 12 = 875 euroa / kk. Tuolla summalla saa jo ihan kohtuu kivan kärryn ylläpidettyä.
  • Ajokilometrejä kertyy vuositasolla kokonaisuudessaan todella vähän, sanotaan esimerkiksi 5000 km vuodessa. Tällöin autolla ajettua kilometriä kohti verotusarvo muodostuu kovaksi.
  • Ajat vanhalla autolla, jonka pääomakulut ovat alhaiset ja työajoja kertyy, joista voit nostaa kilometrikorvauksia.

Yksiselitteistä vastausta ei ole milloin autoedussa on järkeä ja milloin ei, yllä olevia seikkoja kannattaa pyöritellä autoetua harkitessa.

Miten autoetu vaikuttaa palkkaan ja mitä sivukuluja siitä syntyy?

Alla olevassa laskelmassa on esimerkin avulla esitetty yrittäjälle vapaa autoetu ja työntekijälle annettu vapaa autoetu. Molemmissa tapauksissa kuukausipalkka on 3 000 euroa ja vapaa autoetu annetaan palkan päälle. Autoedun verotusarvo on 750 euroa ja autosta aiheutuvat kustannukset ovat 800 euroa kuussa. Esimerkiksi polttoaine, pääomakulut, vakuutukset.

Autoedun verotusarvosta maksetaan työnantajan sivukulut. YEL-vakuutetun yrittäjän tapauksessa sivukulu on sotumaksu, vuonna 2018 0,86%. YEL-vakuutuksen maksuihin autoetu ei suoranaisesti vaikuta, koska vakuutustason voi itse määrätä. Työntekijän osalta luontoisedun sivukuina maksetaan TyEL-vakuutukset jne, alkaen noin 23,5% palkan päälle. Sivukuluprosentti hieman riippuu työnantajan toimialasta tapaturmavakuuksen prosentin vaihdellessa toimialoittain. Vuosilomapalkkaan autoetu ei vaikuta, koska etu on myös tällöin työntekijän käytettävissä ja autoetu huomioidaan jokaisessa palkassa.

Autoedusta aiheutuvat kustannukset yritykselle

Autoedusta aiheutuvat kustannukset yritykselle

Jos työntekijä maksaa työnantajalle korvausta autoedusta, niin se vähennetään autoedun luontoisetuarvosta. Esimerkiksi Matti Myyntimies suorittaa kuukausittain korvausta työnantajalleen 200 euroa. Matin verotusarvosta vähennetään tällöin 200 euroa kuussa, eli verotusarvoksi muodostuu 550 euroa kuussa. Korvaus suoritetaan aina työntekijän nettopalkasta.

Milloin työntekijälle kannattaa tarjota autoetu?

Kun työntekijälle maksettavat kilometrikorvaukset ylittävät työsuhdeautosta koituvat kustannukset, kannattaa työnantajan harkita autoedun antamista työntekijälle. Kannattaa toki muistaa laskea myös auton hallinnoinnista koituvat kustannukset mukaan laskelmaan. Lisäksi auto on hukattava johonkin, jos työntekijä vaihtaa työpaikkaa. Esimerkiksi leasing-sopimuksella hankittusta autosta voi olla vaikea päästä eroon ja sopimuksen purkamisesta voi tulla yllättäviä lisäkuluja. Leasing-sopimuksia solmiessa kannattaa kiinnittää huomiota sen ehtoihin ja valita sopimuksia, mistä pääsee eroon järkevillä kuluilla tilanteiden muuttuessa. Markkinoilla on palveluntarjoajia, joilta saa käytännössä melkein yhdellä laskulla koostettuna kaikki autoiluun liittyvät kulut.

Työsuhdeauton arvonlisäverotus ja kirjanpito

Työsuhdeautona käytetyn henkilöauton hankinnasta ja siihen liittyvistä kuluista ei saa vähentää arvonlisäveroa. Esimerkiksi yritys ostaa osamaksurahoituksella 30 000 € + ALV = 37 200 € hintaisen henkilöauton yrittäjän työsuhdeautoksi. Yrityksen taseeseen merkitään hankintamenoksi koko auton hankintameno 37 200 € ja arvonlisäveron osuutta ei saa vähentää. Autosta voidaan tehdä ensimmäisenä vuonna 25% menojäännöspoisto, joka on suuruudeltaan 37 200 € x 25% = 9 300 €.

Mikäli hankit työsuhdeauton itsellesi, niin hanki ehdottomasti polttoainekortti yritykselle! Tällainen vaihtoehto taitaa löytyä jokaiselta huoltoasemaketjulta. Esimerkiksi Nesteen kortilla voit tankata kaikilla Nesteen huoltoasemilla. Kuitit tankkauksista voi jättää automaatista ottamatta tai heittää suoraan roskiin, koska Nesteen lähettämälle laskulle tulee kaikki tarpeelliset tiedot kirjanpitoa varten tekemistäsi tankkauksista.

Mitä jos minulla on autonkuljettaja?

Lopuksi pienenä loppukevennyksenä. Verohallinnon luontoisetupäätöksestä löytyy myös oma kohtansa, jos olet palkannut itsellesi kuljettajan kärräämään sinua ympäriinsä työsuhdeautollasi. Mielestäni tämä ei ole edes kovin kallis etu, jos miettii mikä ajansäästö koituu kun joku toinen istuu ratin takana ja voit itse keskittyä johonkin ihan muuhun kuin ajamiseen…

”Autoedun raha-arvoa on korotettava 450 eurolla kuukaudessa tai 30 sentillä kilometriä kohden, jos auton kuljettamisesta huolehtii työnantajan palkkaama kuljettaja.”